Daisypath Anniversary Years Ticker

Aku, Dia & Cintakami

Thursday, August 27, 2009

Baby dah Puasa


Hari ni dah 7 hari umat Islam menjlni ibadah Puasa. Taun ni aku & Hb dah plan nk ajar Baby berpuasa. Awal Ramadhan kami sambut di umah Parent aku kt Kuala Lipis. Biasa ler bila bersahur kt umah mak...tunggu jer mak kejut bangun sahur he..he... (tradisi ni aku dah amalkan sejak sebelum kawen hgga dah beranak pinak...tq mak).

Hari pertama baby bangun sahur makan sikit jer. Esoknyer pukul 1pm dia dah mula merengek nk makan.Aku pujuk suh tido tapi tok wan marah suruh bg makan. Dengan rasa berat hati aku bg baby makan. Masa bg baby makan tu aku reka citer suma org yg berpuasa akan tumbuh kepak utk terbang. Dia sorang jer yg tak de kepak. Nanti suma org terbang dia tinggal kat bawah. Dia janji gan aku esok dia nk puasa.

Esoknye kul 2pm dia mula minta makan. Aku ingatkan dia tentang kepak yg akan tumbuh jika berpuasa. Di sebabkan nak kepak & terbang cam org lain dia tak jd buka puasa. Aku suruh dia tengok TV. Pukul 4pm kami balik KL. Sampai kat Gombak (umah PIL) dekat kul 6pm..merayau2 kat Bazaar Ramadhan cari Juadah Berbuka.

Sampai kt umah PIL lg byk dugaan untuk Baby. Sepupu yg sebaya suma tak puasa dia pun merengek ler minta makan bila budak2 tu makan & minum depan dia. Hb layan dia dan bwa dia g jln2. Baby selamat menjalani Ibadah Puasa pada hari kedua dengan jayanyer.
Sejak dari hari kedua sampai sekarang Baby masih tak tingga puasa. Dia kata kepak dia dah byk & dah boleh terbang Tinggi. Alhamdillah, pada usia 4tahun 9bulan Baby dah pandai berpuasa. TAHNIAH baby!!! (taun ni claim duit raya byk sikit gan Ayah tau :p).

No comments:

Post a Comment