Daisypath Anniversary Years Ticker

Aku, Dia & Cintakami

Wednesday, June 10, 2009

Cerita ttg Maid

Kesian sungguh bila aku baca srt khabar ttg pembantu rumah kena dera. Kejam tul majikan tu...ada ka patut simbah org gan air panas & paksa pekerja islam tu makan babi. Aku rasa kerajaan patut pantau syarat2 pengambilan pekerja asing ni. Pekerja Islam hanya di berikan kepada majikan islam saja. Agensi suma tak leh pakai asal duit masuk dorang kira apa. Pekerja islam p bg kat majikan bukan islam..kena mandikan anjing, siang babi, tak bg solat dll.

Pekerja asing ni pun 1 hal, bila dpt majikan baik dorang pijak kepala (ni cite betul..majikan baik tu aku ler he3x). Masa tu thn 2003, anak2 aku kecik lg . Aku htr ke nursery RM600/bln utk 3org. Jadi aku amik maid..gaji dorang RM350/bln.(Save RM250). Nampak cam save tp sebenarnya lg byk kos...bil api & air melambung, belanja dapur pun sama.

Masa tu Ikhwan(6thn) & Ammar(5thn) tengah lasak..mungkin sbb x biasa jaga bdk2 kecil, anak2 aku jd mangsa dera. Ikhwan cite maid aku tampar & tolak dia ke dinding (masa tu aku bw dia ronda2). Dia ckp maid aku siap cabut wayar telefon tak bg dia telefon.

Hb warning aku jgn serang maid sbb takut dia akan apa2kan anak2 aku masa kami g kerja. Aku pesan gan Ikhwan kalu dia buat lg cepat2 telefon. 2 ari lepas tu dia tampar Ikhwan lg & nasib baik ikhwan dpt telepon kami. Hb aku terus cakap dgn maid & marah masa tu juga. Balik keje kami panggil maid ni & slow talk gan dia. Maid aku menangis2 cakap dia dah minta maaf dgn Ikhwan. Aku dah tawar ati gan maid ni sebelum mcm2 lg terjd ....aku beli tiket & htr dia balik Medan.(maid ni keje gan aku 1o bln jer)

Lepas tu aku amik maid lg...muda sikit (dlm pasport 27thn tp bila dtg 18thn). Dia ni ok kerja rajin & suka gan bdk2. tahun pertama ler. Taun ke2 mula buat perangai. Giler berpacaran. Dia htr baby (5bulan) kat maid jiran aku suh jaga dia g dating gan pak we. Anak2 aku yg lain dia tinggalkan kat umah. Satu ari tu aku balik mengejut dan dia tertangkap. Dia menangis & merayu2 serta berjanji tak buat lg. Kami maafkan dan bila abis kontrak kami pun hantar dia balik Acheh.

Sejak tu aku malas nak amik maid, lg pun anak2 aku pun dah besar dan sori ler sbb korang terpaksa layan cite basi aku ni...

No comments:

Post a Comment